A vitaminok a szervezet működéséhez nélkülözhetetlenek!

A vitaminok a szervezet fiziológiás (élettani) működéséhez nélkülözhetetlen szerves vegyületek. Az emberi szervezet nem (ill. egyes vitaminok esetében kellő mennyiségben nem) tudja előállítani, ezért a táplálékkal kell felvenni őket vagy elő anyagaikat (ezek a provitaminok melyek a szervezetben vitaminná alakulnak). A vitaminok a sejtanyagcserében játszanak fontos szerepet (elsősorban enzimek alkotórészeiként), így befolyásolva az egyes szervek működését. Oldhatóságuk alapján a vitaminok két csoportba sorolhatók, zsírban oldódó vitaminokra (A-, D-, E-, K- vitaminok) és vízben oldódó vitaminokra (C-vitamin, B- vitamin csoport, folsav, biotin).

A zsíroldékony vitaminokat szervezetünk tárolni képes - így mindennapi pótlásuk nem szükséges, viszont túlzott fogyasztásuk túladagolási tünetekhez vezethet (hipervitaminózis) -, míg a vízoldható vitaminok esetében a felesleg rövid időn belül kiürül a szervezetből, ezért mindennapi pótlásuk elengedhetetlen. Zöldségek és gyümölcsök vitamin tartalma: A zöldség és gyümölcsfélék fogyasztása elsősorban a C-, E- és K- vitaminok valamint a folsav és karotinoidok (A-provitamin) esetében döntő jelentőségű, mivel szervezetünk elsődlegesen ezen élelmiszerekből tudja fedezni szükségleteit. Egyes termékeknél jelentős a B1- és B2- vitamin mennyisége, azonban feltétlenül említést érdemel, hogy a zöldségek és gyümölcsök D- és B 12 vitamint egyáltalán nem tartalmaznak (ezért ezen vitaminok a táblázatokban nem is szerepelnek).

A gyümölcsök és zöldségek A-vitamint sem tartalmaznak, azonban a karotinoidok a szervezetben lezajló biológiai folyamatok során A-vitaminná alakulnak (mintegy 6 tömegegységnyi bkarotinból képződik 1 tömegegységnyi A-vitamin). A napi vitaminszükséglet függ a nemtől, az életkortól és az életviteli szokásoktól (pl. dohányzás, alkoholfogyasztás), a felnőtt lakosság átlagos vitaminszükségletét az 3.. táblázatban adjuk meg. A táblázat elkészítésekor a Barna Mária által szerkesztett TÁPLÁLKOZÁS c. könyv adataira támaszkodtunk.

Hazai zöldség- és főzelékfélék vitamintartalma (mg ill. mg vitamin / 100 g)

megnevezés K-vit(ug) karotin(mg) E-vit(mg) B1-vit(ug) B2-vit(ug) B6-vit(mg) biotin(ug) folsav(ug) C-vit(mg) niacim(mg)
burgonya - - - 70 40 0,53 0,2 5,6 10 1,0
fejes káposzta 150 - - 40 60 0,31 2,2 - 48  
1,0
fejes saláta 200 0,8 0.4 60 100 0,04 22,0 25 20 0,5
paradicsom 50 0,8 0,5 100 60 0,07 2,4 37 25 0,5
paraj 350 4,2 2,5 80 200 0,25 7,0 66 40 1,0
petrezselyem zöld - 7,3 1,8 190 300 0,29 8,2 - 160 1,3
sütőtök - 4,0 - 50 40 0,08 1,1 25 25 1,0
zellez - 0,02 2,6 50 90 0,37 6,6 4,4 8 0,3
zöldborsó 22 0,4 3,0 200 150 0,06 8,2 13 25 1,0
zöldpaprika - 0,4 - 50 30 0,24 1,0 13 150 0,2

Hazai gyümölcsök vitamintartalma (mg ill. mg vitamin / 100 g)

megnevezés K-vit(ug) karotin(mg) E-vit(mg) B1-vit(ug) B2-vit(ug) B6-vit(mg) biotin(ug) folsav(ug) C-vit(mg) niacim(mg)
alma 2,5 0,05 0,6 50 50 0,07 1,0 6 5 0,5
csipkebogyó 90 - - 100 - - - - 400 -
dió - 0.05 24,7 400 100 0,34 6,3 33 25 0,1
kajszibarack - 1,8 0,5 20 30 0,06 1,7 33 10 0,7
málna - 0,08 1,4 20 30 0,05 2,3 - 30 0,4
meggy - 0,3 - 50 20 0,05 0,8 - 10 0,3
mogyoró - 0,03 28 400 500 0,19 34 30 6 1,0
őszibarack - 0,4 0,6 20 20 0,07 1,8 2,5 7 0,9
vörös ribizke - 0,04 0,2 40 30 0,02 4,2 - 30 0,2
fekete ribizke - 0.1 1,0 60 10 0,02 2,4 - 160 0,3
szőlő - 0,3 - 50 50 1,4 5,2 - 5 0,4
szilva - 0,2 0,8 50 20 0,04 0,1 0,9 6 0,5

A felnőtt lakosság napi vitaminszükséglete

K-vit(ug) A-vit(mg) E-vit(mg) B1-vit(ug) B2-vit(ug) B6-vit(mg) biotin(ug) folsav(ug) C-vit(mg) niacim(mg)
65 0,8 12 1,3 15 2 60 200 60 1,7


forrás: elelmezes.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HA TETSZETT A CIKK, KÉRLEK OSZD MEG MÁSOKKAL IS!