Cute boy ready to eat a peanut butter and jelly sandwich on whole wheat bread

Az óvodáskorban (3-6 éves korosztály) kialakított, elsajátított táplálkozási szokások, illetve ismeretek nagyon meghatározóak a későbbiekre, sokszor az egész felnőtt életre nézve is. A táplálkozási szokások már gyermekkorban kialakulnak, hiszen a kicsik ilyenkor tanulják meg a helyes ételválasztást, az étkezési ritmust, ebben a korban formálódik az ízlés, és rögzülnek a táplálkozási minták, valamint a táplálkozási magatartás is.Az óvodáskorban (3-6 éves korosztály) kialakított, elsajátított táplálkozási szokások, illetve ismeretek nagyon meghatározóak a későbbiekre, sokszor az egész felnőtt életre nézve is. Az óvodáskorú gyermekek többsége étkezései egy részét az óvodában folytatja, de emellett nagy a felelőssége a szülőknek is abban, hogy a gyermek mennyire táplálkozik egészségesen, a fejlődésének, korosztályának megfelelően.
Emellett az otthon tanultakat az óvodában is alkalmazni fogja. Ha a szülők nem ismertetik és szerettetik meg a gyerekkel pl. a tejtermékeket, vagy a zöldségeket, akkor valószínű, hogy ezeket az óvodában sem fogja elfogyasztani.

A gyermekek otthon általában együtt étkeznek a felnőttekkel, így az anyukának érdemes odafigyelnie arra, hogy az asztalra mindig tápláló ételek kerüljenek, és a menü összeállításánál vegyék figyelembe a gyermekek ízlését és szükségletét is.Az óvodáskorú gyermekek teste még intenzíven fejlődik, formálódik, ezért fontos hogy megfelelő mennyiségű és jó minőségű fehérjék (baromfihús, húskészítmények, szálkamentes hal, tojás, tejtermékek) szerepeljen az étrendben. A jó minőségű fehérjék mellett természetesen a gyermekeknek ugyanúgy szükségük van a többi tápanyagra is (szénhidrát, zsír), mint a felnőtteknek.Az óvodáskorúak energiaszükségletének fedeznie kell a szervezet fenntartásához szükséges energiát, a fizikai aktivitásra, valamint a növekedésre fordított energiát. Természetesen az energiaszükségletük függ a koruktól, és testalkatuktól is. A fejlődés mértéke, üteme, valamint a gyerek egészségi állapota nagyon jó jelzője az energia- és tápanyag ellátottságnak.

VONJUK BE A GYERMEKET AZ ÉTELKÉSZÍTÉSBE!


Ebben a korban sok szülő találkozik azzal a problémával, hogy gyermeke válogatós, ebéd közben csak játszik az étellel, illetve étkezések közben az étel helyett sokkal jobban leköti a figyelmét valamilyen játék vagy TV műsor.Ezek a problémák a családok nagy részénél jelen vannak, de ne feledjük, hogy a nevelés egyik leghatásosabb módszere a példamutatás! Ezért a szülőknek különös figyelmet kell szentelniük arra, hogy az otthoni étkezésekhez nyugodt körülményeket teremtsenek, és mellőzzék az evés közbeni TV nézést, illetve újság olvasást, ha a gyerek is velük étkezik.Az óvodáskorú gyermekek élénk érdeklődést mutatnak a külvilág felé, és ezt az ügyes szülők 'ki is tudják használni', hiszen a gyerekeket bevonhatják az ételkészítésbe, természetesen a gyerek ügyességétől függően, és a megfelelő biztonság mellett. Az ételkészítésen kívül a kicsik ugyanúgy részt vehetnek a terítésben, szalvétahajtogatásban is, mint a nagyobb gyerekek. Ha aktív részesei az előkészületeknek, biztos, hogy az étkezésnél sem csak passzív megfigyelők lesznek.Gyakran előfordul, hogy a gyerekek nem akarják megenni pl. a tojást. Érdemes ilyenkor bevonni őket a főtt tojás pucolásába, amit a legtöbb gyermek biztosan élvezni fog, és büszkék is lesznek rá, hogy a reggeli, vagy ebéd elkészítéséhez ők is aktívan hozzájárultak.Ugyanilyen eredményes lehet, hogy a leszelt kenyeret, vagy félbevágott zsemlét, kiflit a kicsik készítsék el szendvicsnek. Természetesen él nélküli, vagy kifejezettem gyerekkést adva a kezükbe megkenhetik a kenyeret, rátehetik a felvágottat, sajtot, zöldséget. Ha nagyon szorgalmasak, nem csak a saját, de a többi családtag szendvicsét is elkészíthetik.A friss zöldborsó fejtése, zöldségek vízzel történő tisztítása, hideg mártások, szendvicskrémek, kevergetése ugyanilyen érdeklődést kelthet fel bennük. Minden olyan konyhatechnológiai műveletbe bevonhatók a kicsik, ami nem balesetveszélyes, amivel nem tudják leforrázni magukat, vagy elvágni, elreszelni a kezüket.

Az előbbieknél talán még nagyobb érdeklődést válthat ki belőlük az ünnepi finomságok, sütemények, vagy a testvérnek, apukának, nagyinak készítendő születésnapi torta elkészítésében való részvétel. Kellő felügyelet mellett engedjük őket is tésztát gyúrni, keverni, süteményt szaggatni, pogácsát formázni, díszíteni.

HOGY SZERETTESSÜK MEG AZ ELUTASÍTOTT ÉLELMISZEREKET?


A tej illetve tejtermékek adása sokszor falba ütközik, pedig ez az élelmiszercsoport különösen fontos a gyermekek táplálkozásában, mivel könnyen emészthető, tápláló, értékes fehérjét, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaznak.Ez utóbbiak közül az egyik legfontosabb, és a gyerekek táplálkozásában az egyik legfontosabb szerepet játszó a kalcium, ami fontos a csontok és fogak kialakulásához, egészséges fejlődéséhez. A gyermekkorban biztosított megfelelő mennyiségű kalcium szerepet játszik a felnőttkori csontritkulás rizikójának csökkentésében.A tejet illetve a tejes italokat meg lehet kedveltetni, ha a szülők vagy a nagyobb testvér is jóízűen issza a kicsi előtt. Ezen kívül érdemes a kedvenc poharába tölteni, és ha nem issza meg pl. hidegen, próbáljuk meg langyosan adni. A különféle sajtok fogyasztása iránti érdeklődést fel lehet kelteni azzal is, ha a sajtokat különféle alakzatba vágva tálaljuk, pl.: négyzet, csík, háromszög, kocka, illetve egy kis fantáziát belecsempészve pogácsa-, illetve süteményszaggatóval csillag, hold, szív, kör, stb. alakzatok is alkothatók.Az ovisok által sokszor visszautasított nyers zöldségek, pl.: paradicsom, paprika, uborka, retek, stb. esetén a különféle formákra vágás ugyanilyen hatékony módszer lehet arra, hogy a gyerekek elfogyasszák.A húsok sokféle módon (sült, párolt, főtt, stb.) és formában (szelet, ragu, darált, rakott, töltött, stb.) elkészíthetőek, így a változatos ételkészítéssel könnyebben elérhető, hogy a gyermekek elfogadják azt. Ha például azt tapasztaljuk, hogy a főtt húst többszöri próbálkozásra sem hajlandó elfogyasztani, próbáljuk ki valamilyem más formában! Egy-egy ételbe bele is csempészhető, mint pl.: a rakott ételek.

ÜGYELJÜNK AZ ÉTKEZÉSI RITMUS ÉS A VÁLTOZATOS ÉTREND KIALAKÍTÁSÁRA


Már óvodáskorban célszerű kialakítani, és a gyerekek napirendjébe beiktatni a napi ötszöri étkezést. Amennyire lehet, érdemes az egyes étkezéseket minden nap közel azonos időpontra tenni. Figyelni kell arra is, hogy ugyanúgy, mint a felnőtteknél, az egyes étkezések mennyisége, energiatartalma a nap folyamán egyenletesen legyen elosztva.A tízórai, uzsonna mennyiségének nem kell túl nagynak lennie. Erre megfelel pl. egy szendvics, tejtermék, vagy ha nem nagyon éhes a gyerek, egy gyümölcs is. A reggeli és a vacsora már bőségesebb, és fontos, hogy a reggeli soha ne maradjon ki, és tartalmazzon valamilyen gabonakészítményt (zsemle, kifli, teljes őrlésű kenyér, gabonapehely, müzli stb.), állati eredetű fehérjét (tej, kefir, joghurt, sajt, túró, tojás, húskészítmény), friss zöldséget, és minden esetben valamilyen folyadékot.A vacsora lehet meleg étel (pl. főzelékfélék), vagy ha nincs mód az elkészítésére, akkor valamilyen hideg étel. Fontos, hogy a gyerekek ne éhesen feküdjenek le aludni.A nap legbőségesebb étkezése az ebéd, ami minden esetben meleg étel kell, hogy legyen, és tartalmazzon levest is. Az óvodáskorú gyerekek szinte minden olyan ételt el tudnak fogyasztani, mint a felnőttek, így az elkészíthető ebédvariációk skálája széles. Ajánlatos a főzelékféléket gyakran szerepeltetni az étrendben. Emellett természetesen ehetnek burgonya vagy rizs alapú köretet is, és ritkábban (heti 1-2 alkalommal) tésztaétel is fogyasztható. Hetente 1-2 alkalommal száraz hüvelyesek is adhatóak, leves, saláta, vagy főzelék formájában.

Az ebédnek, a reggelihez és a vacsorához hasonlóan minden esetben komplettnek kell lennie, vagyis a növényi fehérjék mellett állati eredetű fehérjét is kell tartalmaznia. Ezen ételek választéka bőséges, pl. főtt tojás, sült tojás, főtt virsli, sült virsli, natúr máj, natúr sertésszelet, natúr csirkemell, grill csirke, párolt hússzelet, sült hal (szálka nélkül), főtt hús, pörkölt, ragu, töltött, rakott ételek, vagdalt, rántott szelet, stb.Sok gyerek kedvenc étele pl. a rántott hús, azonban arra oda kell figyelni, hogy bő zsírban sült hetente csak 1-szer forduljon elő. Próbáljuk a kevesebb zsír felhasználásával készült húsételeket, illetve egyéb feltéteket is megszerettetni a kicsikkel.

Jó, ha már az ovisok étrendjében is szerepelnek a zöldségek nemcsak leves, főzelék, köret, hanem friss saláták formájában is.Az édességet az ovisok többsége nagyon szereti. Fogyasztásuktól nem kell tiltani őket, de ez a legmegfelelőbb életkor arra, hogy a gyerekekkel megtanítsuk, hogy az édességek nem önálló étkezésre valók (pl. reggeli helyett), hanem a főétkezések után, desszertként ajánlatos fogyasztani őket.Az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, hanem hetente csak 1-2 alkalommal szerepeljen a gyerekek étrendjében. Alkalmanként egy adag ne egy egész tábla csokoládé, csomag cukorka vagy egy fél torta legyen, hanem egy kis szelet csoki, 1-2 szem cukorka, 1 szelet sütemény. A korlátok közé szorított édességfogyasztással, a 'nasi' észszerű mennyiségének meghatározásával kialakítható az egészséges étrend.Fontos, hogy az egyes étkezések ne legyenek egyhangúak, ne mindig a kedvenc ételét kapja, mert csak a változatos étrenddel biztosítható minden tápanyag a gyermekek egészséges fejlődéséhez. Természetesen, ha a gyermek beteg, és emiatt étvágytalan, akkor lehet a kedvencével próbálkozni, pláne ha azt még a kedvenc tányérjával, poharával, evőeszközeivel együtt tálaljuk.Ne feledkezzünk meg a napi folyadékfogyasztásról sem! Érdemes minden étkezéshez biztosítani valamilyen folyadékot, mert játék közben hajlamosak megfeledkezni arról, hogy szomjasak. Ideális esetben a napközbeni játékhoz is oda van készítve valamilyen innivaló. A folyadék lehet víz, gyümölcstea, tej, tejes ital, gyümölcslé.A 100%-os gyümölcsleveket a gyerekeknek érdemes vízzel hígítani, hogy a vitamin túladagolásokat elkerüljük. A megfelelő folyadékpótlás különösen nagy melegben, illetve hányás, hasmenés vagy lázas állapot esetén nélkülözhetetlen, mivel a gyerekek sokkal érzékenyebbek a kiszáradásra, mint a felnőttek.

ma.hu
HA TETSZETT A CIKK, KÉRLEK OSZD MEG MÁSOKKAL IS!